مونا مسگران کریمی



تالیفات دوستان

www.monaKarimi.com
تعداد بازدید : 3866


دو نامه از سال١٣٨٨، در ارتباط با اجراي دودكش وسايل گاز سوز
سوال، امثال اين نامه ها آيا از مسئوليت بازرسين گاز در قبال دودكش مي كاهد؟


اصولا کار ساختمان چه در طراحی و چه در اجرا کار تیمی است و فرآیندهای آن با همکاری و همراهی دیسپلینری های مختلف در کنار هم شکل می گیرد. معمار از همان روز اول که ایده اش را به روی کاغذ می آورد مهندسان سازه و برق و مکانیک را در کنار خود دارد و کانسپت خود را با مشورت آنان به پیش می برد و بدين طريق کار اساسی، بدون ایراد و کاملی حاصل می شود، این روند مهندسی ساختمان در دنیا و بخصوص کشورهای پیشرفته است. در نظام فنی و اجرائی کشور در ایران نیز کم و بیش همینگونه است. هدف از دفتر مهندسی و اشخاص حقوقی در مبحث دوم هم همین بود یعنی تشویق به کار تیمی.

اما در عمل دو انحراف رخ داد: نخست امتیاز خاص برای دفاتر و شرکت ها تبدیل به امضا فروشی و پروانه فروشی شد به نحوی که در نهایت حیرت شرکت هائی را می توان دید که عضو هیات مدیره حتی نشانی محل شرکت را نمی داند یا مدیرعامل را نمی شناسد.

انحراف دوم در عدم ترویج و الزام صحیح کار تیمی بود، برخی کار مهندسی را نوبتی کردند، معمار نقشه معماری را تهیه می کند، آن را به مهندس سازه می دهند ، بعد به مهندس مکانیک، بعد به مهندس برق، در نتیجه نه تنها این چهار نفر اطلاعی از تفکر یکدیگر در پروژه ندارند و حتی همدیگر را نمی شناسند، بلکه هرکس کار خود را می کند و غالبا چهار نقشه هم با هم منطبق نیست.

حال با این مقدمه و عرض معضل ریشه ای و بنیادین در ساخت و ساز شهری و روستائی، در خصوص« دودکش ها» نيزباید گفت که کار تیمی است و هرگز نباید آن را در حیطه کار یک رشته قرارداد.

محل، ابعاد و چگونگی آن باید ابتدا در طراحی معماری لحاظ شود، مهندس سازه از حیث ایستائی آن از یک سو و عدم آسیب و مزاحمت به عناصر سازه ای مانند تیر ها و ستون ها و سیستم مقاوم جانبی از سوی دیگر ملحوظ کند. مهندس مکانیک از حیث اتصال صحیح به تاسیسات مکانیکی و تامین الزامات عملکردی اطمینان حاصل کند و مهندس برق برای اطمینان از عدم مزاحمت و ایجاد اخلال و آتش سوزی در سیستم تاسیسات برقی.

در اجرا هم به همین ترتیب باید ملحوظ و در نظارت کنترل شود. پس مانند بسیاری از بخش های دیگر ساختمان وظیفه ای است بر عهده هر چهار رشته و نمی توان آن را جدا سازی و تفکیک نمود.

این نامه در محاکم قضائی قابل استناد است با یک « اما» به این دلیل که این نامه فقط به یک استان ابلاغ شده و جنبه بخشنامه ندارد. گرچه می توان به عنوان یک بیّنه یا اماره در دادگاه استفاده کرد. اما تعیین تقصیر یا مقصر در دادگاه ها بر اساس تعیین « بی احتیاطی = یعنی انجام دادن کاری که نباید انجام داد. » و « بی مبالاتی= یعنی انجام ندادن کاری که باید انجام می داد.» تعیین می شود، بنابراین برای تعیین مقصر در قضیه دودکش ها حالات بسیار زیادی متصور هست که باید به صورت موردی بررسی کرد تا مشخص شود عملکرد چه کسی اعم از مهندسان ناظر چهار رشته یا پیمانکار یا حتی مالک در وقوع حادثه موثر بوده، لذا نمی توان یک حکم کلی برای همه موارد داد.

دفاع در دادگاه ها مستلزم آگاهی فراوان و کامل به حوزه الزامات حرفه ای و مسائل حقوقی و قانونی مربوط است و تعداد افرادی که این ویژگی را بطور صحیح آن در کشور دارند ،از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است و متاسفانه وکلای دادگستری و قاطبه همکاران مهندس نیز به ظرائف و دقایق این موضوع آشنا نیستند.


نظرات

اعلام نظرات
* نام و نام خانوادگی :
*شماره تماس :
آدرس ايميل :
* متن :
400 / 400

شماره تماس و آدرس ايميل نمايش داده نمی شود.
شما می توانید متن های طولانی تر خود را از قسمت تماس با ما ارسال نمایید.


تاریخ ارسال نوشته : 29 اردیبهشت 1399
www.monaKarimi.com
ادامه مطلب

برق

عمران

معماری

مطالب عمومی

لینک دوستان

Copyright © www.MonaKarimi.com 2015