مونا مسگران کریمی



تالیفات دوستان

www.monaKarimi.com
تعداد بازدید : 683




«فرار از لایپزیگ» و «انتخابات» در ابتدای اپریل 1968، من و زوزانه به پراگ سفر کردیم تا برای خودمان پیشرفت های جدیدی را نظاره گر باشیم. تأثیر آن بیش از حد بود.برای اولین بار از دانشجویان و استادان دانشگاه پراگ معنای آزاد بودن، آزادانه و بطور مستقل فکر کردن و حرف زدن را شنیدیم. اما چیزی که خیلی من را تحت تأثیر قرار داد، خوش بینی زیاد و اعتماد به نفس بیش از حدی بود که اصلاح طلبان، علی رغم هشدارهای مسکو و دیگر پایتخت های اروپای شرقی، داشتند. شش ماه بعد کل جهان فهمیدند که این خوش بینی، قابل توجیه نبود.

فرار از لایپزیگ کتابی است که به قلم فیزیک‌دان نظری برجسته‌ی آلمانی، هارالد فریش نوشته شده است. او سال‌ها پژوهشگر فیزیک ذرات بنیادی در بهترین مراکز علمی دنیا، همچون سرن بوده است. کتاب فرار از لایپزیگ، داستان فرار او از آلمان شرقی به آلمان غربی است، دورانی که آلمان با دیوار برلین به دو بخش شرقی با آموزه های شوروی سابق و غربی با رویکرد بلوک غرب تقسیم شده بود. فریش جوان بعد از یک حرکت اعتراضی نسبت به تخریب کلیسایی هفتصد ساله ـ جایی که دولت وقت معتقد بود محل تجمع و گردهم‌آمدن مخالفان حکومت آلمان شرقی بود ـ مجبور شد برای در امان ماندن جانش، با قایقی کوچک از طریق دریای سیاه همراه با دوستش تا ترکیه فرار کند و از آنجا به دانشگاه مونیخ، یعنی آنسوی دیوار برلین برود.

فرار از لایپزیگ روایت فرار و قرار فیزیک‌دانی است که بعد از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد دوباره، این کتاب را نوشت و صدر اعظم آلمان متحد، هلموت کوهل، بعد از خواندن این کتاب از دو دعوت کرد تا در کسوت فیزیک‌دانی شاخص به حل مشکلات آکادمیک پیش آمده از اتحاد دو آلمان همّت گمارد. فریش هم به همراه دیگر متخصصان قدم در راه بازسازی آلمان نهاد. او در این کتاب داستان فرارش از حکومتی ایدئولوژیک محور تا بازگشتش جهت بازسازی را شرح می‌دهد.





درباره کتاب:

حسن فتاحی مترجم این اثر درباره کتاب منشاء کیهان عنوان کرده است: این کتاب یکی از سری کتاب های «جهان اخترشناسان» است که طی سال های اخیر در سطح بین المللی توسط انتشارات اشپینگر چاپ شده است.

وی افزود: نویسنده ی این کتاب یکی از اعضای هیات علمی بخش فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه کاردیف انگلستان است. کتاب در حالی که جدید ترین تحقیقات اخترشناسی را عرضه می دارد، همزمان به شکل هنرمندانه ای مشکلات و موفقیت ها و مسیر علمی را که اخترشناسان طی کرده اند، را نیز بیان می کند. به ویژه آن که رویکرد کتاب، اخترشناسی رصدی است.

وی ادامه داد: کتاب از چهاربخش اصلی تشکیل شده است:بخش اول به منشأ سیارات و چگونگی شکل گیری آن می پردازد و بعد از بیان یک گزارش علمی-تاریخی پیرامون سیارات، نظریات نوین علمی درباره ی چگونگی شکل گیری منظومه ی شمسی را بیان می کند و پس از آن بحث بسیار نوپا و پویای سیارات خورشیدی را مطرح کرده و چگونگی یافتن سیارات پیرامون دیگر ستاره ها را شرح می دهد. چه بسا در این تحقیقات مهیج، روزی پاسخ این سوال مهم را بیابیم که آیا در کیهان تنها هستیم؟

وی تصریح کرد: بخش دوم کتاب به بررسی ماهیت و تحول ستارگان می پردازد و خوانندگان را از نظر علمی با آن نقطه های نورانی که هر شب بالای سر می بینند، آشنا می کند. ستارگان از چه چیزی تشکیل شده اند، از کجا آمده اند، پایان کارشان چگونه خواهد بود؟ بخش سوم نیز شامل بررسی تکامل کهکشان هاست. کهکشان ها مانند مجتمع های مسکونی در انواع و اندازه های مختلف هستند که ستارگان در آن سکنی گزیده اند. در این بخش سفری علمی و خیال انگیز از خانه ی دوست داشتنی خودمان یعنی کهکشان راه شیری به کهکشان های دوردست خواهیم داشت و با ساختار، ویژگی ها و طبقه بندی آن ها و تأثیر شگرف شان در ارتقا شناخت علمی ما از کیهان آشنا خواهیم شد.

فتاحی یاد آور شد: بخش چهارم و پایانی کتاب به مبحث پرمخاطره و سوال برانگیز کیهان شناسی اختصاص دارد. کیهان شناسی بخش جذابی از دنیای ستاره شناسی است که در پی پاسخ گویی به سوالاتی درباره ی کل جهان هستی است. از چگونگی وجود کیهان گرفته تا پایان آن.

این مترجم سپس عنوان کرد: کیهان شناسی گاهی آن چنان با ریاضیات پیچیده در هم می آمیزد که بزرگترین ریاضی دانان و فیزیک دانان را به مبارزه می طلبد و گاهی عمیقاً با فلسفه به عنوان ناب ترین محصول اندیشه ی انسان خردمند پهلو به پهلو می زند. در این بخش از کتاب می آموزیم که جهان هستی چگونه خلق شده است، در ابتدایی ترین لحظات آفرینش چه وقایعی روی داده است؟ عناصر سازنده ی گیتی چه چیزهایی هستند و چرا کیهان در حال انبساط است؟ و سوالات بسیار دیگر. همزمان به شکلی تاریخی پا به پای دانشمندان درباره ی نحوه ی کارشان و حتی خصوصیات اخلاقی شان آشنا می شویم.

در بخشی از متن این اثر می خوانیم :« فرض کنید شما، اخترشناسی روی سیاره ای نزدیک آلفا قنطورس هستید که دنبال سیاره هایی اطراف دیگر ستاره ها می گردد. شما به ستاره ای که در فاصله ی چهارسال نوری قرار دارد علاقه مند می شوید (منظور خورشید منظومه ی شمسی)، زیرا کاملاً به ستاره ی خودتان شبیه است و بنابراین ممکن است سیارات مناسبی جهت داشتن زندگی شبیه زندگی آلفا قنطورس داشته باشید. با پیش بینی کامل، این ستاره را با استفاده از تکنیک دوپلر مشاهده می کنید. با این وجود بعد از یک ماه مشاهدات دقیق، شما هیچ تغییری در مکان خطوط طیف ستاره ندیده اید، نتیجه می گیرید که در کمال ناامیدی ستاره هیچ سیاره ای ندارد. چرا؟

دلیل این نتیجه ی عجیب (منظومه ی شمسی روی هم رفته دارای چندین سیاره ی بزرگ است)، این است که اندازه ی لرزش ستاره فقط به جرم سیاره بستگی ندارد. این مقدار به فاصله ی سیاره از ستاره نیز وابسته است: فاصله ی بیشتر از ستاره، نیروی گرانشی ضعیف تر میان این دو و تغییرات کوچک تر در طول موج های خطوط طیفی ستاره را منجر خواهد شد. سیارات غول نزدیک ستاره ها (مشتری گون های داغ) به راحتی کشف شدند، زیرا هم بزرگ هستند و هم به ستاره شان خیلی نزدیک و بنابراین سیگنال های دوپلری بزرگ تولید می کنند. سیستم های سیاره ای نظیر سیستم ما به سختی کشف می شوند. ممکن است یک نفر اهل آلفا قنطورس با تکنولوژی پیشرفته تری بتواند فقط مشتری را حس کند ولی اگر مشتری از خورشید خیلی دور یا کمی کوچک تر بود، او حتماً شکست می خورد. سیاراتی مانند زمین، البته با جرمی کمتر از یک صدم جرم مشتری غیر ممکن است نمایان شوند و...»





اظهار نظر در خصوص پيش‌نويس مبحث چهاردهم مقررات ملّي ساختمان
اسفند ۲۳, ۱۳۹۵ اخبار, دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

بسمه تعالي

قابل توجه مهندسان ساختمان
اظهار نظر در خصوص پيش‌نويس مبحث چهاردهم مقررات ملّي ساختمان

بنابر اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، کمیته تخصصی مبحث چهاردهم مقررات ملّی ساختمان (تاسیسات مکانیکی) پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی در خصوص ویرایش فعلی مبحث موصوف، پیش‌نویس ویرایش سوم این مبحث را تهیه نموده است. از کلیه اساتید، مهندسان و سایر متخصصان و دست‌اندرکاران این رشته دعوت می‌شود نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص پیش‌نویس مذکور حداکثر تا تاریخ ۰۱/۰۳/۹۶ به دفتر مقررات ملّی و کنترل ساختمان و یا به آدرس tadvin@inbr.ir ارسال نمایند.

دریافت پیش نویس ویرایش سوم مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان

برای دریافت فایل روی عکس زیر کلیک کنید

2 مگابایت






کتاب شرح تفصیلی بر مبحث هفدهم لوله‌کشی گاز طبیعی توسط دکتر رامین قاسمی اصل و مهندس محمد امین جوادی از سوی انتشارات نوآور به قیمت: 10000 تومان در 136 صفحه در قطع وزیری چاپ و منتشر شد.













آیین نامه کنترل ساختمان


برای دریافت فایل روی عکس زیر کلیک کنید

750 کیلوبایت





نظرات
مصطفی مختاری سه شنبه 15 فروردین 1396  -  12:52
با سلام . لطفاً در مورد آزمون نظارت گاز راهنمایی بفرمائید که چه منابعی رو باید مطالعه کنیم و امتحانش معمولا چه موقع هست. متشکر از پاسختون
1  

اعلام نظرات
* نام و نام خانوادگی :
*شماره تماس :
آدرس ايميل :
* متن :
400 / 400

شماره تماس و آدرس ايميل نمايش داده نمی شود.
شما می توانید متن های طولانی تر خود را از قسمت تماس با ما ارسال نمایید.


تاریخ ارسال نوشته : 15 فروردین 1396
www.monaKarimi.com
ادامه مطلب

برق

عمران

معماری

مطالب عمومی

لینک دوستان

Copyright © www.MonaKarimi.com 2015